Mosel 2012  1

Efter de dejlige dage i Phillipsheim, var det rart ikke at skulle køre særlig langt før et nyt eventyr kunne begynde. Vi fik pakket vores nye smarte kufferter specielt designet til kørsel på mc og sejlads i regn og andre våde elementer. Wolf Camper havde igen solgt os noget der virkelig er godt og så oven i købet vandtætte som lovet. Nå! Det var et lille sidespring.

Af meget snoede bjergveje, med en del "hårnålesving", nåede vi til Mosel og jeg vil godt indrømme, at synet af landskabet der ligner en modelbane, igen kunne betage os begge. De snoede bjergveje "angreb" Kjeld som det mest naturlige i verden og det er nu ikke det allernemmeste med fuld oppakning,  bagsædepassager og huller i vejen. Godt at vi har prøvet veje som disse mange, mange gange før og også helt uden at være i nærheden af en farlig situation.

Godt kørt min skat!

Så startede jagten på et hotel eller et ledigt værelse og det var ikke en nem opgave, da vi ankom til Mosel pinse lørdag. I Tyskland fejrer man også denne højtid og det med arrangementer stort set i enhver lille flække. Jeg stod af "kværnen" og vadede fra hotel til hotel. Alle steder stod der Zimmer Frei, så det skulle jo ikke være et problem at finde et sted. Jo det var det, for alle steder fik jeg det svar, at der ikke var flere ledige værelser. Jeg fik lidt fornemmelsen af at mit "biker tøj", ikke ligefrem var en fordel med hensyn til at have os som gæster!

Bedst som jeg var ved at give op, faldt mit øje på to personer, der gik og satte parasoller op foran et ældre hotel. Jeg tænkte,  dem spørger jeg også og så må det briste eller bære!

Manden sagde straks ja og gættede på at jeg var hollænder eller dansker. Vi kunne sagtens få et værelse og til en speciel pris sagde han! Kun 60 euro for to personer med morgenmad, hvis vi blev der en hel uge! Jeg undrede mig lidt over mandens accent, men tænkte at det havde jeg jo nok ikke forstand på? Senere viste det sig at jeg havde ret i at manden talte tysk med accent, da han var fra Kroatien.

Værelset var helt okay og der var feststemning i den lille landsby Kröv. Byen er berømt for vin, god mad og det årlige pinse nat motionsløb. Motionsløbet sluttede ved midnat og der blev derefter, festet til den lyse morgen.

Det var sjovt at se de mange motionsløbere, der mere eller mindre stønnende passerede forbi i hovedgaden. Hold da op tænkte jeg ved mig selv. Hvor havde de dog været heldige med vejret og det havde vi selvfølgelig også, da det stadig var varmt og solen først på vej ned ved 20 tiden. Byen festede videre med forskellige former for underholdning. Verdensmesteren i trampolin spring og verdensmesteren på inlineres, optrådte i byen Kröv og det var vel naturligt, da begge er tyskere? De var under alle omstændigheder meget dygtige. Små folkedanserpiger sørgede for at skabe en ualmindelig hyggelig stemning på gaden foran turistkontoret. Sikke en oplevelse! Vi havde ikke forestillet os at pinselørdag, skulle byde på sådan en oplevelse.

Vi fik dagen efter den idé  at vi ville en tur til Bernkastel Kues. Her var vi ikke klar over, hvilket mareridt der ventede os. Det var pinsesøndag da vi stævnede ud med det "gode skib Romantica" Sejladsen med mosel færgen, var faktisk rigtig meget mere hyggelig end jeg tidligere havde troet og vi nød en kop kaffe og en cola undervejs. Vi fik også en meget spændende oplevelse da vi passerede en ny sluse, hvor jeg med billeder forsøger at illustrere hvor stor en niveau forskel man er nødt til at lave, hvis floden skal passeres.

Vi glædede os til at gense Bernkastel, men fik nærmet et sjok over at se hvor mange andre, der havde fået den samme idé som os. Det var direkte rædselsfuldt, da man kun kunne bevæge sig med små bitte skridt, hvis man ville frem i gaderne. Tænk at der kunne være for mange mennesker  til at bevæge sig i en bys gader.

Hele oplevelsen mindede mig om Lisbeth Dahl i cirkus revyen, hvor hun malerisk beskrev hvordan det var at gå i kø med små bitte skridt på en charterrejse med alt  for mange mennesker på en gang!

Morsomt var det så afgjort ikke og jeg er glad for at vi tidligere har besøgt den dejlige by, bare med mindst 2/3 dele færre mennesker.

Vi nærmest flygtede fra byen og tog allerede den næste færge tilbage til Kröv,  med kun et par få billeder i kameraet og et ikke særlig godt indtryk af byen.

Prøv at se på billederne, hvor mange motorcykler der var linet op på parkeringspladsen ved floden.

Nå! Det var jo ikke Bernkastel Kues`s skyld at det var pinse og samtidig et helt fantastisk godt vejr. Det var da klart at alle ville ud at nyde fridagen.