I SOMMERFERIEN JUNI 2004 GIK TUREN TIL MOSELFLODEN I TYSKLAND OG SENERE TIL FRANKRIG.

Vi var lidt spændte på hvad campingplads "Zum Färtum" kunne byde på.
Pladsen har fået fire stjerner * * * * Tildelt af ACSI Eurocampings, som er en rigtig god søgeportal over campingpladser i hele europa.Du kan finde et link nederst på siden.
 De 4 stjerner, må nok siges at være lidt vel overdrevet efter dansk standard.

Vores første  oplevelse var at vi blev "skældt ud" for at holde i vejen.
Det skal forstås på den måde, at indkørslen til selve pladsen lå på en sådan måde, at man kom til at spærre hele trafikken, mens man forsøgte at orientere sig om hvor receptionen var beliggende.  Den lå selvfølgelig i baren/restaurationen (logik for burhøns-ik`?)
Mens vi forsøgte at finde ud af denne lille detalje, kom en dame løbende og bad os om at flytte vores campingvogne og motorcykel med trailer. Vi var tre familier og derfor fyldte vi op i landskabet. Vi stammede på gebrokkent tysk, at vi havde reserveret i forvejen og gerne ville skrives ind. Det var faktisk også sådan, at man skulle have udleveret en elektronisk  nøgle til bommen for at komme ind, så det var ret ulogisk hvordan vi skulle have holdt anderledes, eller flytte vores køretøjer uden først at have fået nøgle og adgang til pladsen.?
indskrevet blev vi også, meget hurtigt og overfladisk.Vi følte os meget i vejen og det var vi jo også, da vi spærrede trafikken for alle de cyklende og kørende tyskere.

Så vil jeg nævne de sanitære forhold og de var ringe på selve camping pladsen.  Der manglede rengøring og  med en elektronisk nøgle, kunne man blive tildelt under to min.`s bad for 3,75 dk.
Ikke nok med at det varme vand forsvandt efter under to min; det gjorde det kolde vand også og man måtte ud af kabinen og atter aktivere sin nøgle. Den smule vand der blev tildelt, kan ikke kaldes et bad og det var en blandet fornøjelse.sur.sur.sur.!

Dette flotte billede på internettet reklamerer for et vandland.
Man får klart opfattelsen af at det er en del af campingpladsen,
men det viste sig ikke at være sandt.Vandlandet er kommunalt og ikke beliggende på selve pladsen.Man skal bevæge sig uden for pladsen, men  ikke særlig langt.
Vores børn, blev  dog lidt utålmodige, da  det var en mindre udflugt at få sig en svømmetur og da det var udenfor pladsen, skulle det være med følgeskab af os voksne, hver gang!
Alle herlighederne kan kun benyttes mod betaling og i den forbindelse benyttede vi os af baderummene. Der var rent og pænt og dejlig varmt vand, der ikke skulle aktiveres af mønter eller elektroniske nøgler. Dejlig positiv oplevelse.
Det eneste negative var,  at når man først havde forladt badelandet, skulle der atter betales fuld pris, hvis man havde lyst til en svømmetur mere.

Nu virker det som om opholdet på denne campingplads kun var en negativ oplevelse. Det var det  ikke.Vi syntes dog alle, at det er forkert at vise billeder fra et kommunalt vandland, så gæsterne tror, at det er en del af campingpladsen. Falsk reklame eller blot et smart salgstrick?) Man vurderer jo den opgivne pris i forhold til det man ser og får oplyst på internettet. Når man så efterfølgende konstaterer, at man på ingen måde har betalt for brug af vandlandet når der er betalt for opholdet på pladsen, bliver man vred/skuffet.

Mange campingpladser har vi besøgt i både Tyskland, Frankrig, Italien og Danmark Vi er ikke sarte, men efter flere besøg på tyske campingpladser må vi blot konstatere, at de er for dyre og ikke lever op til dansk standard i al almindelighed. Heller ikke dennegang!
Vi synes alle,  at man bør fjerne mindst 1 stjerne, indtil man får styr på især gæstfriheden og  de sanitære forhold.
Naturen ved Mosel floden, fejler jo ikke noget og vi havde en dejlig uge,  hvor vi også fik besøgt den smukke gamle by, Trier.

Der er et væld af smukke gamle huse  i Trier og er man til kultur  er det en by der er værd at besøge.

Så kom det uundgåelige. Det begyndte at regne og når man ikke er længere syd på end Trier, så kan der godt blive temmelig koldt om natten, så vi kørte videre mod Alsace i Frankrig.

Vi ville igen besøge XONRUPT/ LONGEMER.
Området er beliggende i nærheden af Epinal.
Naturen i dette område siger spar to til alt. Der er vidunderligt smukt, men også her kan man selvfølgelig blive overrasket af en regnbyge eller to og det blev vi da også efter en tre, fire dage.Vi havde nogle dejlige dage og campingværten, var rigtig flink og der var rent og pænt. Pladsen var billig og meget hyggelig, med både swimmingpool, legeplads, tennisbane og  kun et stenkast fra den smukke sø. Pladsen er ikke med i oversigten over ASCI`s pladser.
Desværre ændrede vejret sig generalt, så vi blev enige om at drage til Annecy, så vi kunne få  nogle højere varmegrader.

Vejret blev meget voldsomt på vejen mod Annecy!
På  motorvejen ved Macon oplevede vi simpelthen et skybrud. Himlen var sort som natten og man nåede lige at tænke.Gad vide hvor meget regn, alle disse mørke skyer indeholder.Så skete der ting og sager, skal jeg love for.
Jeg ved ikke engang om jeg vil kalde det regn. Det stod simpelthen ned i stride floder og man kunne ikke se hvad der var vej eller hvad der var vejkant og de forankørende, forsvandt i et brus af vandkaskader.
Sammen med andre farende på motorvejen, måtte vi simpelthen give op.
Ind til siden i et nødspor.Jeg stod af motorcyklen og stod forundret og kiggede på vandet der løb op over mine støvler.
Nå efter en byge, kommer solen jo atter og vi tørrede da efterhånden også i den varme vind da vi fortsatte mod Annecy.  Behøver jeg at beskrive nærmere hvor våde vi var?
Annecy ligger trods alt meget sydligere, så varmen var vi sikker på ikke ville svigte os. Det gjorde den heller ikke og efter en lang køretur, nåede vi atter  campingpladsen i St. Jorioz. Det føles efterhånden, som at komme hjem, da det er og bliver vores nummer 1 ferieparadis. Der er kun et minus. Annecy ligger langt fra Danmark, så der skal "ædes nogle kilometer" før målet nås.

På vejen hjem kørte vi atter igennem området ved Epinal og overnattede i byen Bulgntville.
Byen virkede totalt forladt og øde, men byen var udsmykket med de smukkeste blomster og dekorationer på husmurerne.

Vi overnattede på noget vi først troede var et vandrehjem, men senere viste sig at være et rimeligt dyrt hotel med nogle meget smukke værelser. I det hele taget, var dette "hotel" fyldt op med antikviteter. En hver samler ville simpelthen blive vildt begejstret.

Når man kigger på billedet får man ingen anelse om hvor mange smukke, gamle ting dette gamle hus indeholder.Det ser ud som om, at ejeren er ved at sætte huset i stand og at han er temmelig afhængig af overnattende gæster? Det var en sjov og forunderlig oplevelse, da man fik mere end man forventede.Det er ikke altid, at et gammelt hus kun er en ruin. Man skal sommetider, springe sine fordomme over og kigge indenfor murerne, inden man bedømmer kvaliteten.

Ak ja! Ferien fik en ende og vi kørte videre nord på.
I det store og hele, var vi meget heldige med vejret, da denne sommer bød på meget voldsomt vejr, rundt omkring i hele europa.
Jeg kan da heller ikke lade være med at tænke på, at nok var der varmt i Annecy som der plejer, men bjergene var meget kolde i år og det blæste konstant, men trods det skiftende vejr, så havde vi en formidabel tur.