Kreta Rundt

Der er så mange gode minder fra Kreta, at det næsten ikke er til at få begyndt en historie.
Øen er pragtfuld og befolkningen er meget, meget gæstfri.
Den største oplevelse vi har haft er jo nok, da vi tog til Malia med Express Rejser.
Det var ikke specielt Malia der var den gode oplevelse, da byen Malia er et yndet turistmål for englændere. De har simpelthen invaderet  området med neon, tekno og andet godt " engelsk autlook!"
Om dagen er Malia en meget stille by. Englænderne sover brandert ud og "slikker sikkert nattens øvrige sår?"
Om aftenen er det et sandt mareridt af neon lys, tekno, pubber med lallende engelske punker typer og "You name it! "
Grunden til at valget faldt på lige netop Malia, var simpelthen, et kanon godt tilbud på en charter rejse.   I Malia fik vi den ide, at vi ville leje en motorcykel og køre væk fra hotellet i tre til fire dage. Vi ville blot dumpe ind hvor vi havde lyst til at overnatte. Vejret var dejligt og vi pakkede nogle få ejendele og tog afsted.
Det var nok den fedeste oplevelse. Overalt kunne vi nyde den smukke natur og på billedet nedenfor, kan man se at der er meget der ikke er fulgt med den moderne tidsalder.  Måske heldigvis.

Livet går sin stille og rolige gang og man bringer stadig høsten hjem på æselryg og med håndkraft. Man høster på gammeldags vis og transporterer halmen hjem på æselryg. Det er nu nok alligevel ikke bare gammeldags, men også en rigtig god ide med æslerne, da det så afgjort ikke er alle steder der kan køre traktorer.
Jeg tror nu heller ikke der er penge nok til en sådan modernisering. Det ser ikke ud til at være den store rigdom der præger den kreolske befolkning Eller også interesserer rigdom og status dem ikke?

Agia Galini.
Vi kom til en skøn plet på jord, der hedder Agia Galini.Var det mon paradis?
Agia Galini er kreolernes eget yndede feriemål og der var bare så rent og pænt. Gaderne var fejet, husene var hvide og der lå intet papir eller  efterladte cigaret skodder på gaderne.Intet svineri overhovedet.Intet papir eller andet affald i miles omkreds. Bare en hvid, smuk by. Da vi, om aftenen, gik turi byen, var der så mange stjerner på den mørke nattehimmel, at jeg aldrig nogensinde glemmer det fantastiske syn.
I Agia Galini overnattede vi på et hyggeligt  hotel.
Da vi ankom til byen, mindede det hele om en forladt "wild west by".
Det stormede og skiltene bevægede sig knirkende og knagende i vinden. Alt var nærmest helt dødt i den hede eftermiddagssol. Vi fik et værelse og lidt efter blev vi spurgt om vi ikke kunne tage nøglebundtet til hele hotellet. "Hotel fatter!" skulle ned i byen, så vi kunne bare selv lukke os ind og ud. Hold da op! Han stolede på os og vi havde adgang til hele baren og simpelt hen alt på hotellet. Den lille venlige kreoler var et vidunderligt menneske. Han var lykkelig for at der kom gæster,  men der var bare et stort men.
Han lugtede så stærkt af hvidløg, at man kunne lugte ham på 6-8 meters afstand! ( Jeg lyver ikke!)

Han var bare det sødeste menneske man kan tænke sig og da vi rejste den næste dag, der trillede tårerne ned af hans kinder.

Den lille gæstfrie kreoler glemmer vi simpelthen aldrig nogensinde. Jeg er ked af at man ikke kan udstyre skærmen med lugt, for så kunne man fornemme hvor stærkt et menneske kan lugte af hvidløg.

Turen gik videre og vi besøgte Vai Beach.
Palmerne med bananer er en forunderlig oplevelse og grunden til at der vokser bananer og dadler på denne strand er at søfolk har bragt planterne med fra østen. Jeg kan dog ikke huske de nærmere detaljer i denne historie. Bananerne er små og meget søde.

På vejen hjem, blev jeg sandelig mindet om, at jeg ikke var hjemme i andedammen. På vejen så vi pludselig en stor sølvgrå slange. Bvadr! Jeg hader slanger og de giver mig gåsehud og myrekryb. Godt vi var på motorcykel ellers tror jeg at jeg var død af skræk.Derefter var jeg ikke lige så modig, når det gjaldt om at opleve den smukke natur, udenfor byområderne. Det skal lige indskydes, at vi  også så en grøn slange, der var kørt over. Altså var der flere kryb af forskellig art. Urgh!!

Vi havde mange andre fantastiske oplevelser, ud over dem jeg allerede har nævnt.
Vi smagte store, søde appelsiner, Raki ( ikke den der ligner Ouzo, men en mørk meget stærk version) hjemmelavet rosevin, god græsk salat med oliven, feta og citron, masser af frisk brød og grillet kød, hajsteak, friske fisk og meget andet lækkert.
Naturen er , som allerede sagt, ubeskrivelig smuk og på en motorcykel er det simpelt hen en drøm at tage rundt på eventyr på den største græske ø.

Tre gange har vi  besøgt Kreta og oplevelserne har hver gang været helt fantastiske.
På mit sidste billede kan man nyde det meget blå hav der omgiver Kretas kyster.Havet er ofte meget uroligt og fra stille og roligt hav, forvandler det sig til et stormomsust, sprøjtende og frådende vildskab.

På bare 5-10 min. rejste det blå hav sig til et frådende vildskab.

Vi er ret sikre på, at vi atter en dag står på Kreta og er klar til nye, dejlige oplevelser og et gensyn med den gæstfrie, kreolske befolkning.